کلبه غریبونه

این جانب غلام ربانی پ‍ژواک مروی که زادگاه اصلی ام در قریه شکیبان مروی ولسوالی زنده جان ولایت هرات می باشد فارغ التحصیل دانشکده اقتصاد ، دانشگاه هرات میباشم و می خواهم از طریق این وبلاگ مشکلات اجتماعی ، اقتصادی و کلتوری عنعوی خود مان را به نشر برسانم.

کلبه غریبونه

این جانب غلام ربانی پ‍ژواک مروی که زادگاه اصلی ام در قریه شکیبان مروی ولسوالی زنده جان ولایت هرات می باشد فارغ التحصیل دانشکده اقتصاد ، دانشگاه هرات میباشم و می خواهم از طریق این وبلاگ مشکلات اجتماعی ، اقتصادی و کلتوری عنعوی خود مان را به نشر برسانم.

جشن دهقان






حلول بهار نو، و اغاز سال نو1391 خورشیدی را برای همه هموطنان شریف و نجیب کشور ما که در داخل و خارج از کشور محبوب ما افغانستان قرار دارند از صمیم قلب مبارک باد گفته و امید وارم که سال صلح و صفا و پر میمنتی داشته باشیم.


یک قطعه رباعی که در باره سال نو می باشد یکی از رباعی سرایان گفته :

نوروز شد لاله خوش رنگ بر آمد **** بلبل به تماشای دپ و چنگ بر آمد

مرغان هوا گرد ســرم می چرخید **** مرغ دلم از قفس تنــــــگ بر آمـــد

 

مراسم رسمی نوروزکه روز اول حمل  در استدیوم ورزشی شهر کابل و دیگر ولایات همزمان با حضور مقامات عالی رتبه دولتی نیز، بخش دیگر از مراسم نوروزی است که با رژه ورزشکاران و نمایشهای محلی همراه است. و جشن دهقان را همزمان با فرا رسیدن سال نو خورشیدی در تاریخ دوم حمل برگزار می کنند که در این روز در تمام ولایات کشورمان دهاقین شرکت کرده و تمام وسایل زراعتی کلاسیک و مدرنیزه را به نمایش می گذارند .

ایام سرد زمستان با شدت سرما و بارندگی برف و گرفتن یخک های متواتر زمستانی تماماً جوی های پر از اب ایستاده را یخ بندان مینماید.

در باغها و کنار دشت و صحرا ها بته و درختان به خواب عمیق زمستانی فرو میرفته باشند. پرنده گان در مناطق گرمسیر مهاجر وپناهنده میگردند.و دهقانان در ایام زمستان تعطیلی خودرا بپایان میرسانند.

در محلات و قریه جات دور از شهر ها در بعضی از ولایات  سمت شمال اطراف کابل چنین عنعنه ئئ نیز وجود دارد.!

شب های سرد زمستان با خوردن خوراکه های گرم از قبیل گوشت لاندی بین دهاقین وطن ما رواج دارد.

و تهیه و اماده کردن میوه های زمستانی از قبیل توت و تلخان ،چارمغز ، بادام، پسته و کشمش سرخ و کشمش سبز و قاق خربوزه، در پهلوی کرسی های گرم و بخاری های چوبی و مهمان و مهمانداری زیاد مینمایند.

شب را با شنیدن قصه های گذشته، خواندن کتابهای ورقه و گلشا، یوسف زلیخا، نجمان خاکی و حکایاتی از پهلوانان مانند رستم و سهراب و بعضی فکاهیات و داستان ها از دیگر کتابهای شب نشینی های دوستان و فامیل ها بلاخره زمستان بپایان میرسد. البته این موضوع بر می گرد به سال های قبل از سال 1380 چرا که بعد از این سال رفته رفته جامعه شکل متمدن را گرفته و از نشست های شبانه که به طور عامیانه " شو نشینی " میگن کم شده و جای خود را به تماشا کردن فیلم ها و سریال های تلویزنی و همچنان سرو کار با خدمات انترنتی داده است.

دهقانان بخاطر آمدن «میله دهقان» یعنی سال نو آماده گی خود را قبلا گرفته حیوانات خود را از قبیل اسپ و گاو های قلبه ئی خود را بشکل بهتر مواظبت مینمایند.

تا در سال آینده حیوانات شان توانمندی بیشتر بخاطر کار را داشته باشند.در ایام زمستان برای گاو های قلبه ئی  شان خوراکه قوی از قبیل پندانه و کنجاره و برای اسپهای خود جو تهیه میدارند. تا حیوانات شان فربه و قوی گردند.

دهقانان بین خود رقابت سالم و دوستانه دارند. تا درآغاز سال نو در نمایشات حیوانات شان بهتر و خوبتر از دیگر حیوانات جلب توجه نمایند. بعضی از دهقانان در آنروز شاخ های گاوهای خود را چرب و رنگ مینمایند.

با فرا رسیدن سال نو که دهقانان ماه نو و یا مهتاب را دیدند. بزرگان و موسفیدان محل قرار گذاشته در یک محل و یا مسجد یکجا جمع شده هر کس بقدر توان خود مواد خوراکه و شیرینی باب با خود آورده  سال نو یا روز قلبه کشی را به خوشی و سلامتی به اتفاق و دوستی و برادری دعای خیر و آمدن سال نورا فال نیک میگیرند. و با یک دیگر خود سال نو را تبریکی گفته شیرینی را  برای اهل مجلس توزیع میدارند.

بعد از ختم دعا دهقانان با خوشی گاو های قلبه ئی خود را در یک زمین هموار برده روز قلبه کشی را افتتاح مینمایند. دهقانان نیز درین روز تشویق میگردند. جوانان و نو جوانان با علاقه خاص با لباس های جدید به بازی های محلی از قبیل کشتیگیری، پهلوانی، تیراندازی، سنگ اندازی ، اسپ دوانی، کاغذ پرانین بازی، تخم جنگی و اتن ملی  نیز اشتراک میورزند.

چوپان بچه ها با رمه های خود در دشت و صحرا بالای سبزه ها دویش و با خوشی سرود های میهنی بهاری را زمزمه و بدور رمه های خود خیز وجست میزنند. زنان و دختران باعلاقه خاص با لباسهای میهنی وگلدوزی و جدید از خانه بیرون شده در نزدیکترین محل اقامت شان اگر کدام زیارت باشد رفته دعای سلامتی برای سالیکه در پیش رو دارند مینمایند.

بعدا روی سبزه ها رفته روز را با نواختن دایره دستی و آهنگهای شاد محلی با خوشی و سرور با دوستان و عزیزان  شان سپری مینمایند.یکعده از مردم محل تفنگ های دهن پور و چقمقی خود را آورده انرا کنترول مینمایند.که در یک فیر چند دانه ساچمه در نشانه یا هدف تصادف میکند. به همان شکل تفنگ های خود را با همان باروت دست داشته خود عیارمینمایند.و در بین خود مسابقه و شرط میگزارند هر کسیکه هدف را زیاد تر بتواند مورد هدف قرار بدهد. مستحق جایزه میگردند.

یکتعداد جوانان با آمدن حلول سال جدید بخصوص دخترانیکه نامزاد دارند منتظر آمدن نامزد های شان و بردن تحفه های نوروزی از قبیل جلیبی و شیرینی باب، میوه تازه عطر و لباس نو و غیره بوده و میباشند و روزهای سال نو را با خوشی و شادمانی همراهی میکنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد